Tuesday, November 26, 2013

sebahagian dari diri ku terbuka......

Assalamualaikum...


dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha pemurah......






Sebahagian dari diri ku terbuka...T_T


Apakah maksud topik kita? ia menjurus kepada aib... tau tak apa itu aib?

..dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; ...(Al-Hujuraat 49:12)

Rasulullah ﷺ bersabda: 
 
وَمَنْ سَتَرَ مُسْلِمًا سَتَرَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ 
"Dan barangsiapa yang menutupi aib seorang muslim, Allah akan menutupi aibnya pada hari kiamat". (HR. Bukhari & Muslim).

Tajuk saya sangat sensitif...

Ada seorang hamba Allah ni bercerita kepada saya tentang dirinya sepanjang tahun kerap sekali dicaci dan dimaki oleh orang sekelilingnya sehinggakan dia tidak mengetahui apakah cara terbaek yang harus dilakukan si dia bagi mengatasi masalah tersebut.

Ketika di tengah dalam proses menghabiskan semester terakhirnya di sebuah universiti tempatan dia hampir saja gagal untuk menghabiskan pengajiannya gara-gara sikap seorang kawan yang sanggup memburukan dia. Mengatakan dia telah membuat suatu statement yang memalukan nama universiti tersebut padahal hakikat sebaliknya di mana dia hanya mangsa keadaan. 

contoh mudah:

"aku rasa nak tampar je muka si polan tu- ayat yang di keluarkan oleh seorang rakan"

tetapi rakan yang menuturkannya telah mengatakan kepada orang lain bahawa kawan saya ni yang menuturkannya.


beberapa bulan selepas kejadiaan itu, si rakan saya ni berjumpa dengan seorang lelaki dan hampir berkahwin dengan lelaki tersebut tetapi kerana bukan jodoh dia jadi mereka tidak jadi berkahwin. Namun yang menyedihkan apabila keluarga laki ini telah melemparkan tomahan sehinggakan si rakan hampir saja merasakan dirinya sangat kerdil.

"semua barang yang aku bagi tu aku anggap sedekah jariah, kau tu boleh tidak beranak nanti dengan penyakit yang macam-macam, kau tu perempuan pisau cukur, perempuan mata duitan, perempuan tak sedar di untung, keluarga kau tu tak pandai didik anak."

kalau dia hanya bercerita kepada si rakan mungkin si rakan tidak lah kesah sangat dan mampu menerimanya tetapi dengan seluruh kaum keluarga si laki dan lebih memalukan keluarga lelaki melibatkan kawan si rakan.

saya melihat si rakan pun turut menangis simpati.. apakan daya nasib si rakan.


beberapa bulan lagi....

si rakan menangis lagi tapi dia nampak lebih tenang dari sebelumnya, kali ini dia bercerita kepada saya ada budak satu ofis dia duk cerita keburukkan dia dengan seorang lelaki yang sangat sayang akan dirinya. 

"Jangan suka dengan si polan,si polan tu dia tak jadi kawen sebab dia dulu perangai buruk, tak dengar cakap dan asyik bertukar-tukar lelaki, lepas tu si polan tu selama ini dia sentiasa guna duit saya tau. Si polan tu dah tak suci lagi."

kalau dia setakat bercakap dengan lelaki tersebut mungkin dia tidaklah sedih sangat selepas seorang seorang pula yang telah dia ceritakan sehinggakan si rakan saya hanya mampu bersabar dan terus berdiam diri.


TAPI WAJARKAH KITA MENCERITAKAN AIB ORANG?

Di sini ingin saya katakan bahawa kita hanya manusia biasa yang sentiasa membuat silap dan ada masa depan dan juga masa lepasnya mungkin dulu dia begitu nanti? siapa kita untuk terus menghakimi dan mempersoalkan.

# nasihat saya kepada si rakan baiknya kalau awak belaja untuk kurangkan pergaulan dan lebih tepat jarakkan diri dengan orang. moga suatu hari Allah menjadikan si rakan seorang yang sangat disegani.


Dalam apa keadaan aib orang itu boleh kita buka? view kat blog ni http://ohgadisitu.blogspot.com/2012/06/membuka-aib-orang-dibenarkan-pada-4.html

No comments:

Post a Comment

 

effa NEW entry ^_^ Copyright © 2012 Design by Antonia Sundrani Vinte e poucos