Friday, March 14, 2014

Depression atau stress.. -_-

Assalamualaikum....

Bismillahirahmanirahim...


Setelah sekian lama berhenti menulis akhirnya ilham menulis datang lagi... Alhamdulillah Ya Allah kerana memberi kesempatan atas penulisan yang simple tetapi moga memberi manfaat kepada semua.

Mungkin ada sesetengah orang beranggapan depression merupakan tidak ada sebarang masalah atau lebih mudah tidak ada sebarang tekanan.

Maksud perkataan depression adalah / The meaning of depression is :
kemurungan, kemelesetan, kesedihan, lekukan- sumber mykamus
Maksud perkataan stress adalah / The meaning of stress is :
tekanan, tegasan, desakan , ketegangan , perihal menitikberatkan, menekankan, menitikberatkan- sumber my kamus
Setelah hampir bulan ke 2 saya mengajar di sebuah sekolah akhirnya saya menghadapi tekanan tahap melampau. Sehinggakan saya menyendiri dan kurang bergaul dan bercakap dengan teman di sekeliling dan banyak menghabiskan masa dengan bilik dan tidur. Rehat! -_-

Masalah ini disebabkan beberapa faktor yang menyakinkan saya masalah paling sukar untuk saya kawal dan badan saya tidak mampu untuk melakukannya. Saya mengajar 12 subjek dari tahun 1 hingga tahun 5, pelbagai subjek dan ketidakupayaan badan untuk belajar dengan pantas membuatkan akhirnya saya menghadapi tekanan yang melampau .-_-

Saya kerap demam, sakit dan paling teruk minor simptom penyakit kronik..huh! Mula2 saya kategorikan diri saya sebagai seorang yang stress tetapi bila sudah tahap saya mengasingkan diri dan tidak bergaul, insomia dan paling teruk saya menjadi seorang yang paling tidak ceria saya sudah mengkategorikan diri saya ialah insan murung.



No comments:

Post a Comment

 

effa NEW entry ^_^ Copyright © 2012 Design by Antonia Sundrani Vinte e poucos