Tuesday, September 3, 2013

Ade vampire kat badan??? ANEMIA?? T_T

Assalamualaikum.......





Tetibe nak story pasal vampire yang saya tak nampak...kih3.. sorry lah tajuk menyimpang sikit... picture pun ngerikan...actually saya nak story pasal Anemia ni mungkin de orang tahu, ade orang tak tahu.

Anemia ni penyakit kurang darah merah, kaitan dia dengan vampire ialah terpaksa buat  "blood transfusion".

LATAR BELAKANG ANEMIA

Sekarang saya nak story serba sedikit latar belakang anemia. Anemia ni penyakit kurang darah merah. Anemia yang paling femes sekali kurangnya zat besi. A'ah bagi yang tak tahu pe itu zat besi sila lah search kat link http://manfaatnyasehat.blogspot.com/2013/06/sumber-zat-besi.html kat link ni boleh tahu pe itu zat besi. 

TANDA-TANDA ANEMIA

1. payah nak bernafas, naik satu tangga dah termengah-mengah lebih kritikal lagi berjalan pun tak larat, cepat letih, lesu dan mengantuk.
2. yang kritikal bila muke nampak pale(pucat dan menguning)...kuku pulak kering semacam.

PENYEBAB ANEMIA


Iron deficiency anemia occurs when there isn't enough iron in the body. Iron is found in meat, dried fruit and some vegetables. Iron is used by the body to make haemoglobin, which helps store and carry oxygen in red blood cells. (kegunaan utama iron ni utk bina haemoglobin dalam badan kite yg akan membekalkan oksigen dalam sel darah merah)
This means if there is a lack of iron in the blood, organs and tissues will not get as much oxygen as they usually do. (bile dah kurang tu yang buat badan jadi lemah semacam)

KATA TIDAK PADA:

1. Kopi dan teh
2. pe2 je kalsium yang kite jumpe dalam product macam susu 

my story:-
Bagi pengalaman  saya sendiri yang mengalaminya dan berapa kali dah masuk keluar hospital sebab benda ni jadi pengalaman ini serius sangat ngeri. Walaupun umur saya ni dah besar tapi saya masih seorang yang sangat manje. Payah lah nak cakap bab ni! sakit sangat bile kene cucuk tau! kalau boleh tanak lah kene cucuk...kate tidak pada jarum!!! urrrggggg
last saya admitted last week... T_T sedih duk sorang kat sepital...urggggggg... de org datang kejap2 je.. waktu saya ase sakit tuh xde orang pun nak hold tangan saya...sumpah saya takut tau... saya takooottt jarum... kak long saya datang lah tapi kejap2 jew..dia pun keje..parent tak de kat kuching saya pulak kat putrajaya... tunang kesayangan tuh siap nak jaga tapi asyik kene halau cian dye..pe dayakan..maybe lau dye de pown saya akan menangis macam budak malu lah... tapi itu adalah saya...

return to my story.. sakit ni buat saya lemah dan kerap pitam, pening tu tak yah cakap lah memang best friends saya.. ok i'll hold about this! now doctor tak puas hati sebab dia rasa tak cukup kukuh fact yang saya ni just anemia(iron deficiency) cause saya dah several time jugak kene tambah darah... yang buat saya sedih giler tu bile doctor suspect saya thalassemia minor.. ok fine!! penyakit itu penghapus dosa..saya payah nak terime benda ni and yang dengar hanya saya bukan tunang saya atau family saya again several time dapat result sedih camggini... my fiancee saya advice dia untuk tinggalkan saya.. to my family saya advice kan dyerang tu biar saya bersendirian.. tapi itu bermaksud saya melanggar hukum Allah surah yassin ayat 36 


 "Maha Suci Tuhan yang telah menciptakan pasangan-pasangan semuanya, baik dari apa yang ditumbuhkan oleh bumi dan dari diri mereka maupun dari apa yang tidak mereka ketahui. "  

Now, saya tengah struggle untuk harungi benda ni sendirian secara mentally tapi secara fizikalnya saya keep in touch with several friends so thats saya masih mampu untuk bertahan..plus Allah always be by my side!!! cara Allah nak tunjukkan dia sayang kat kite tu senang je kan ...

to those out there:- 
my advice kalau kite sihat sekarang hargailah !! sebab bile2 Allah boleh rampas.... dan jangan takbur bile dah sihat tu!!! ok done here.. thanks cause still reading!!!~~~

1 comment:

  1. kopi dgn teh feveret kmk! apa2 pun semoga ktk sentiasa di bwh lindungannya.

    ReplyDelete

 

effa NEW entry ^_^ Copyright © 2012 Design by Antonia Sundrani Vinte e poucos