Thursday, September 12, 2013

Dia yang Satu ke?

Duduk terpaku. Toleh kiri kanan. Ah! rupanya aku sendirian lagi. Dah nak masuk 3 jam aku duduk terpaku atas katil.Tercari-cari orang jadi teman bicara. Ah! bukan mudah menghadapinya sendirian. Akhirnya selimut ditarik semula pada badan. Dunia pun gelap semacam padahal siang lagi.

"Babe, bangunlah.Makan! dah makan ubat belom?"

Aku mengosokkan mata.Badan terasa lemah semacam.Fazreena memaku dihadapanku. Mulutnya terkumat-kamit macam membaca menteralah pula padahal dia tengah sokseksoksek bising dengan aku yang masih berlingkar.

"Babe!!" sekarang bentakan yang makin kuat buat aku dah boleh sedar aku dah terjaga dari mimpi yang perit.

"Ok,ok aku bangun k. Sabar sekejap tak leh ke?"

"Hotak ko ye! aku tau ko sakit tapi jangan drag sakit ko kat aku!"
"What the heck?" Kasar betul bahasa. Pasti tadi dia ni kena marah oleh siapa-siapa. Aku pula kena tempias.
"Nah, Danish bagi." Dia menghulurkan coklet Snekers dan tupperware pink. Kemudian, terus berlalu dalam keadaan bengang.
"Pe bende ni?" Sah marahlah ni. Pandang belakang pun tidak apa lagi nak jawab soalan cepumas aku tu.


****************

Nanish ancem => dah sihat ke?
Rihannah => alhamdulillah. TQ for great treatment from u mr.nanishvioski.
Nanish ancem => welcome mrs.leevioski.
Rihanah => GTG. adios!!
Nanish ancem => eyy..not done yet with 2nd words..ok adios!! ^_^

Watapp dari Adam Danish ku perhati sekilas. Keadaan hari ini semakin sihat, buat aku lebih bertenaga nak mengemas bilik. Tapi kalau nak berterusan melayan Watapp dari Adam Danish pasti lepas tu aku akan jatuh sakit lagi.  Payah sikit bab hati ni. Bukan apa, aku tak larat dah melayan hati bagai ni sampai tua.

"Babe, nak aku masakkan bubur lagi ke?"
"Oo mak kau!!" Huh! boleh gugur jantung aku. Budak ni bukan pernah nak fikir pun aku ni macam mana.
"Adoi, maaf ye.hahahahaha" Boleh slumber dia gelak dan semua baris gigi nampak terhenjut-henjut.
"Hurm, tak pe. Aku nak buat sup ayam je nanti." Aku masih ligat mengemas bilik tanpa menghiraukan kewujudan Fazreena.
"Buat tak endah lak dengan aku ye." Aku masih sibuk membersihkan meja studi yang 2 minggu dah tidak diuruskan.
"Hoi!! aku cakap dengan ko ni lemau!!" Aku memandang Fazreena sekilas sambil senyum.
"Aku kene kemas cepat ni. masih 5 case study aku tak done lagi."
"Kau baru baik kot! takyah lah nak rush sangat. Nanti admitted lagi sape gak yang susah dok jaga."
Daripada ayat yang pendek dan ringkas itu, dia mula sokseksoksek tanpa memikirkan sepatah pun aku tak dengar. Kekusyukkan aku mengemas bilik membuat Fazreena berlalu dan menghempas pintu bilik aku kuat. Ah!sudah!!

tret! Aku pandang sekilas pada handphone atas meja studi yang telah kemas rapi dengan buku-buku yang bersepah sana sini tadi sekarang dah kemas dalam rak di atas meja studi. Adam Danish ni tak faham bahasa ke? Aku sibuk ni!bicara hati yang agak kasar. Aku menuju ke meja studi. Erk!! muka kerut seribu dah!

Watapp.

0122222555=> u, i got offer to study there. Did u see my email? soon i'll be there. xoxo miss u my lovely tulip!

Akan aku biarkan! tak guna betul orang yang bocorkan nombor handphone aku dekat mamat perit semerit ni! Gara-gara kau tau aku masuk hospital! Hati aku merintih lagi. Handphone aku tukar pada mode switch off. Hihi, bukan tukar pun tutup terus. Bagi simpan itu Handphone jauh-jauh. Hihihi. Senyum dah sampai ke pipi.

Usai mengemas bilik, aku membersihan diri dan bersiap untuk ke library.

*********

Senyap library. Yalah sekarang ni week end semua orang duduk rilex di mana-mana melepak, aku pula sibuk nak menyiapkan kes studi. Rutin sebagai pelajar Master ni agak pelik sedikit. dulu ambil degree tidak lah teruk sangat tapi Master ni aku kena fokus 100% pada pelajaran. Tambahan luar negara kot! Plan awalnya nak buat di Malaysia saja, tapi lepas kes tu macam untuk apa je stay lama-lama baik merantau.Luaskan pengetahuan, berhijrah. Buku berkaitan Global resource satu persatu aku telitikan. Mencari fakta yang tepat berkaitan kronologi case study. IBM punya company ni payah sikit nak cari fakta kena banyak buku yang perlu dirujuk. Nasib baik 3 kes studi company yang sama.

"Mrs. Leevioski, u kat sini rupenye. handphone mane?" Dia berdiri tegak di sebelah meja tempat aku menyembunyikan diri. Plan nak bagi orang tidak nampak jadi aku bersembunyilah di meja studi untuk seorang. Adam Danish ni memang lah pelik. Mana-mana aku pergi dia senang-senang saja nak tahu. Dia upah penyiasat ke? aku menoleh ke kiri dan ke kanan tanpa menghiraukan Adam Danish tengah duk pelik memerhati tingkah aku.

"I'm asking u , where is ur phone?" Sekarang dia dah bercekak pinggang macam guru hendak memarahi murid-murid lah pula. Apa kejadahnya! aku senyap lagi. Kali ni dia berdiri di hadapan penghadang meja studi. Alamak! tolong lah, jangan buat muka comel di depan saya boleh tak? hati aku meraung sendiri. Dulu saya terhegeh-hegeh kat awak sekarang awak pula buat macam saya menyesal seumur hidup buat keputusan tu. Alangkah bahagianya kalau awak yang dulu macam awak yang sekarang Adam Danish. huh! keluhan berat dari aku membuatkan Adam Danish menyambar pen pada tangan aku.

"Apa yang u duk fikir ni? jom teman i makan. Lapar lah." Kali ini aku hanya memandang dia kosong. Tanda protes masa aku diganggu.

"Mr.nanishvioski, please dont interrupt while people busy studying "
#p/s miss Rihanna wanted to cry doing her study case right now! TQ!


Nota yang aku tulis pada kertas kecil, aku serahkan pada Adam Danish membuatkan dia sedikit tergelak. Apa yang lucunya tak tahu pula? Hurm manusia ni memang tidak pernah mengerti bahasa halus agaknya. Agak lama dia berdiri dihadapan aku. Aku pula buat tak endah asal siap 3 kes studi ni boleh lah nak fikir tentang lain. Date line hari Rabu tapi aku kena hantar esok untuk penambahan apa yang terkurang. Lepas satu buku satu buku aku selak. Tambah isi-isi penting, okay siap!. Alhamdulillah. Jam tangan di pandang sekilas. Oooww, aku belum solat asar lagi. buku aku susun dengan rapi pada meja studi. Kertas-kertas yang nota kes studi aku kumpul masuk dalam fail. Laptop aku letak sleep mode. Penat semacam badan. 

"Dah siap?" Ah! dia ni masih di hadapan aku rupanya. 
"Yup."
"Temankan i makan ye."
" I nak solat dulu ye."
" Jom, skali lah. I jadi imam u ok." Kami jalan beriringan keluar daripada perpustakan. Cuaca di luar agak sejuk. Biasalah musim sejuk.rasa menggigil hingga ke tulang. Hujung bulan November, belum lagi masuk bulan Disember. Alamat boleh mati kesejukan. tapi setakat setahun aku duduk di muka bumi Australia ni belum pernah pun aku termati kerana sejuk. Kuasa Allah kan? siapa aku nak pertikaikan. Masjid yang agak tersorok dari pinggir kota yang tidak jauh dalam 15 minit perjalanan.daripada universiti Victoria.

"Why u didnt bring ur handphone? something wrong? Faz told me that u didnt take any food from morning till now, isnt it?" Alamak ye ke aku tak makan? Kenapa tak lapar langsung ni? ooo ye tak ye.. Rihanna Lee, kenapalah teruk sangat perangai ni. Lagi-lagi aku bermonolog dalaman. perang besar juga!

"Dont remind silent Mrs.leevoiski! it's kills me in and out, didn't u know that?" Aku bukan apa senyap, aku hanya hendak tunjukkan yang hati aku dah macam batu. Biarlah nak baling kuat mana pun pada dinding tidak akan pecah dan hancur. Kalau dulu kita tidak pernah bersama mungkin aku tidak akan begini, tapi kerana dulu buat aku serik. Apa lagi selepas kau aku tersakiti lagi! hati aku dah terngiang-ngiang lagu Judika, Aku telah tersakiti.

"Lepas solat nanti u tunggu i kat sini tau." Adam Danish menunjukkan kerusi di hadapan masjid An-Nur  kepada aku.

Usai solat berimamkan Adam Danish aku mengatur hijabku semula dengan kemas dan teratur. Memastikan nampak kemas seperti tadi. Adam Danish setia menunggu aku. Kalau dulu kau buat aku begini juga mungkin aku tidak akan pergi.

"Rihanna Lee, i know that i've make u cry before, but now i wouldn't  do that anymore for sure. Sorry for what i've done before. i want u back into my life and i really appreciate if u stay a bit longer and be my wife." Ah! apa yang dia merapu ni?

"Are u okay Danish? things wrong some where isn't it?"
"No, i'm serious! really mean it!" Aku yang tadinya tunduk memerhati jalan sekarang tengah fokus pada mata Adam Danish.

"Berdosa seseorang meminang atas pinang orang lain. Jadi tarik balik kata-kata awak tu Danish." Aku terus berlalu dan membiarkan Adam Danish bersendirian terpinga-pinga. Mungkin agak payah nak faham bahasa aku kot. Biarlah.


***********
Seminggu aku sibuk dengan kelas dan juga case study  dan tutorial sampai semua orang di sisi aku, tidak pernah aku hiraukan. Makan minum sahaja mampu aku uruskan yang lain bukan keperluan pun. Family aku tidak pula aku tahu sama ada aku diperlukan atau sebaliknya.

"Dude, aku call kau banyak kali tapi masuk voicemail lah." Fazreena duduk dibirai katilku, sambil kaki bersila dan menghadap aku yang kusyuk menulis isi-isi penting yang akan dibentangkan esok. Payah tajuk kali ini macam aku nak bungkus je semua buku lepas itu bakar kemudian bagi semua budak-budak kelas minum bagi faham. Jahat punya orang! "How does Franchise make their product well known if there not support by  Franchisor give your reason and which company prove that their can be that independent. " Itu, bukan masalah nak buat kalau masa dia bagi 3 hari tapi ni dalam masa tidak sampai satu hari. Alahai!

"Kau dengar tak apa aku cakap ni?"
"Ah? oo handphone ye? tak tahu lak mane aku letak babe! dah seminggu lebih aku tak nampak handphone aku."
"Sumpah! ko ni orang paling kritikal kat muka bumi!" Mana ya aku letak kan handphone. Rak buku, meja studi, katil, alamari. ah! sudah, semua tempat dah dicari. Alamak! kalau ada bateri boleh saja nak miscall ni macam mana.Ah! bawah katil kot.

Badanku tertunduk-tunduk di bawah katil. Itu pun dia, macam mana boleh dekat bawah ni pula. Fazreena buat muka protes, aku faham benar dia ni kalau dia dah buat muka memek lain macam saja pasti sebab dia payah nak cakap dengan karenah aku yang satu ni. Aku ni satu hal tak pernah nak peduli pun pasal orang sekeliling sebab sibuk sangat mengejar dateline. Kalau aku tak terlantar seminggu hari tu mungkin tidaklah sampai kritikal macam ni.

"Aku rasa kau patut belajar sense of humor sikit babe, bukan apa aku tengok kau ni dah kritikal semacam je. Entah macam mane si Danish tu boleh tahan ikut je rentak kau yang tak berapa nak center ni!"

Tanpa mengendahkan Fazreena aku mencari charger handphone dalam laci meja studi. Handphone dihidupkan. Tanpa berhenti mesej masuk, pasti lepasni inbox yang kosong akan jadi penuh apa lagi watapp,line dan semua application untuk mesej mesti dah beratus-ratus mesej. Rihanna kenapa kritikal sangat penangan mat semerit bin perit tu bagi tangan sampai handphone pun tak layan dah.

Perkara pertama aku buat menghubungi keluarga di Malaysia. rindu sangat pada kampung halaman tapi apa saja daya yang aku ada untuk berterusan menunggu dan merintih minta simpati. Ah!! kalau aku boleh pilih untuk lupa ingatan lebih baik daripada terus mengingati dendam semalam yang tidak pernah surut dari ingatan.

"Faz, sorry sebab selalu saja menyusahkan kau sepanjang aku kat sini ye."
"Baru nak ingat ke? tadi ada orang duk cari kau. Harini kan batch baru masuk jadi ada sorang mamat ni duk cari kau, sebab tu aku call kau. tapi malang sungguh handphone campak bawah katil pulak dah!"
"Sape?"
"Razaliegh. Kau kenal ye?"

Aku yang tadinya fokus sekarang menundukkan kepala ke bawah kemudian mengangkat sedikit supaya Fazreena tidak mengetahui gelodak hati aku.

"Tak kenal pun." Nada aku agak confident. Sekarang Fazreena pula buat muka pelik. Habislah kalau dia tahu.

"Tak logik ye! camne dia boleh kenal kau ye? atau kawan adik beradik kau?"
"Bilenye aku ada adik beradik ni?"
"hahahahahaha" Fazreena gelak sakan, mesti dia rasa lucu sebab dia cuba menelaah hati aku tapi salah. Kesian dia, aku tak bermaksud pun nak menipu. Biar rahsia ini akan kemas tersemat dalam hati aku sampai bila-bila. Pergi mati lah !!! akan selamanya kau mati dalam hati aku!

************

"U, my mum told me that u should change this, change this...blablablablabla.."
"Dia nak camne lagi ni? saya tahu saya ni banyak yang kurang tapi macam mana saya nak ubah benda yang dah memang tak boleh nak ubah??"
"Carilah keje, tak yah lah keje part time lagi!"
"Ok, jangan risau. Saya akan buat, saya belum bodoh lagi untuk berterusan jadi malas dan menyusahkan awak."
"Then, one more things, things that i given to u can u return it's back. i wanted to make sure it's placed well."
"What? ur handphone? ur watch? this ring?"
"Yes!"

Dan setelah itu, hati aku terus berkata! adakah aku wajar menunggumu padahal kau telah meminta aku menyerahkan segala tanda ikatan kita? dan untuk itu aku terus berkata-kata perlukan aku menanti dengan penderitaan ini? maruah aku mana? siapa aku dihatimu? tidakkah lelaki ini mengerti bahawa aku ini bukannya perempuan yang dia boleh buat ikut sesuka hati dia. Itu baru sedikit! Belum termasuk duit kahwin yang didahulukan! Ya Allah, cubaan ini terlalu berat untuk aku pikul sendirian. Akhirnya aku, membuat kesimpulan, hubungan ini telah berakhir pada hari ini. Dengan slumber aku datang dekat dan menyerahkan ke semua barang pemberiannya, senyuman yang paling manis sekali aku berikan.

Sejak dari hari itu, aku sampai di sini. Di bumi orang. Seolah-olah Victory memanggil aku dan menjadi pengubat segala kesakitan yang tidak mampu aku ucapkan pada siapa-siapa pun termasuk ibu bapa aku. Kolar jacket aku tarik ke atas, tangan aku yang bersarung tangan aku gesel-gesalkan.

"Hai mrs.Leevioski!"
"Assalamualaikum, Mr.nanishvioski." Aku memandang Adam Danish sekilas, senyum dengan keluahan aku berikan.

"Waalaikumursalam, nah ur mocha." Dia menyerahkan pada aku dan mocha beralih tangan. Ah! lega betul. Alhamdulillah, Allah telah menganugerahkan aku Adam Danish saat aku betul-betul perlukan orang. Sayang sangat pada dia ni! Allah akan datangkan pertolongan pada masa yang tepat. Sekarang ia betul-betul jadi.

"Nape sedih je ni? awak ok?" dia memandang aku sekilas. Ini kebiasaan aku sejak setahun menuntut di Victoria universiti. Pergi kelas dengan Adam, balik dengan Adam walaupun kami lain course tapi sebab dia rajin ikut time aku jadi kami akan selalu bersama.

"Saya ni nampak lemah sangat ke?" kepala aku tunduk sedikit memandang tanah, nada sayu ada di situ.
"Nape ni?" Adam Danish menarik kot aku, agar muka aku berpaling pada dia. Tapi sedaya upaya aku mengeraskan badan agar tetap berjalan lurus ke depan. Tolong Adam Danish jangan lihat aku yang tengah menangis.
"Saya takde class arini, tapi saya nak jumpe Prof. Brandon. Boleh tak temankan saya pergi park?"
"Oww, macam boleh je baca hati saya ni? Sebab tu nama awak mrs. Leevioski kan?"
"Ye lah tu. Boleh tak?"
"Kerana sebelum ni saya banyak bersalah dengan awak dan ignore dengan kehadiran awak jadi kali ini saya akan buat awak jadi manusia paling gembira sekali kat muka bumi ni boleh tak?"
"Soalan saya kenapa dijawab dengan soalan lak ni?" Lepas tu dua-dua senyap, bermaksud pasti jadinya. Aku yang tadinya sedih sekarang mengukir senyuman yang Adam Danish tidak nampak sebab kepala aku masih tertunduk sedikit.

***********
sambung untuk Dia yang Satu ke? 2... tengah mood tak ok!! sorry yer.. ^_^


No comments:

Post a Comment

 

effa NEW entry ^_^ Copyright © 2012 Design by Antonia Sundrani Vinte e poucos