Monday, September 16, 2013

Di Zalimi dan Menzalimi....??

Assalamualaikum......


Bismillahirahmanirahim....

test2!! saya cube2 je nak buat ni..but it's actually fact that i've been read in Quran.. because sharing is caring right??

Mula-mula2 saya nak citer sikit apa itu dizalimi? dan apa itu zalim?? 


ZALIM

Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka, 4th edition defines Zalim as:

tidak berperikemanusiaan, tidak adil, bengis, kejam: raja adil raja disembah, raja ~ raja disanggah; menzalimi, menzalimkan ark berbuat sewenang-wenang (kpd), menganiaya, menindas:suaminya benar-benar ~nya; terzalim dizalimi: umat Islam yg teraniayadan ~; kezaliman perihal (keadaan) zalim, perbuatanyg tidak adil, kebengisan: kekejaman dan ~ itu sebenarnya tidak ada jika tidakmanusia sendiri mengadakannya; penzaliman perbuatan menzalimi

or if translated to English:

Inhumane, unjust, tyrannical, cruel. - coincidently this is what Zalim means in Urdu too...

DIZALIMI??

Merupakan mangsa, iaitu mangsa atas perbuatan yang tidak berperikemanusian manusia lain.



::MY STORY::

Saya ni jelas-jelas lah jenis orang yang sangat lurus. Alhamdulillah Allah bagi saya jadi orang macam ni. Maksud nya apa-apa je orang buat kat saya pasti saya tak kesah sangat. Lebih tepat orang nak arah saya buat apa-apa kerja in sha Allah ada masa saya pasti buat. Tapi dalam konsep ni satu yang buat saya sedih sangat sebab saya orang yang lurus jadi orang kerap pergunakan saya untuk sesuatu tujuan yang memudaratkan saya sebenarnya. Tapi keuntungan untuk orang tertentu. sobsob T_T

Balik kepada point saya kat sini pasal dizalimi ni acapkali saya kene. Sehinggakan dua kali saya hendak diberhentikan atas kesalahan orang lain. Nazubillah bila ingatkan balik saya sedih sangat. Lepas tu sekarang benda ni jadi lagi. Nasib bos saya jenis yang jaga solat dan kuat amal ibadah tidak lah memberi kesan kepada saya sebab apa2 perbuatan Zalim orang itu bos saya dah tidak termasuk. 

Cara-cara nak hidari diri kita akan terus dizalimi ni senang je sebenarnya..KUATKAN AMAL IBADAH!!!

Mungkin banyak orang dah terkena perbuatan orang zalim ni kan?? tapi kebanyakkan kita selepas dizalimi pasti kita akan mengeluarkan tutur kata yang bukan-bukan kerana amarah kita kan??? tapi sebenarnya dalam terjemahan surah ash-syura pula Allah lebih memuliakan orang yang tidak membalas perbuatan zalim lebih kepada membalas dengan kebaikkan.

Sejujurnya...saya pun tidak mampu menahan amarah saya bila saya dizalimi lebih-lebih lagi bila saya merasakan saya tidak sama sekali melakukan kesalahan yang melampuai batasan. Lebih terok lagi orang mengekatogerikan saya dalam golongan yang suka memberi alasan. Sedangkan hakikatnya saya telah dizalimi. Ya Allah ampunkan orang yang kerap kali menzalimiku.

Dalam satu kejadian si pulan ni dia suka kutuk saya dan mengatakan saya seringkali memberi alasan atas kesihatan saya untuk tidak datang ke kelas dan menyebabkan saya hampir hendak dikeluarkan daripada kelas tersebut pada hakikatnya saya kena serangan gastrik dan mengakibatkan saya hampir sahaja pengsan.

Entah kenapa mulut saya terlepas kata dan menyumpah dengan kata-kata yang tidak sewajarnya sehinggakan ia betul-betul terjadi. Ya Allah andai aku dapat tarik balik kata-kata itu pasti sekarang perasaan bersalah aku tidak ada! (konsep di sini doa orang teraniaya terangkat sampai ke langit)




::others Story::

Kesah seorang perempuan yang mempunyai budi perkerti yang sangat lembut dan dikasihi oleh orang sekelilingnya.

Oleh kerana dia adalah orang yang sangat baik dan budi perkerti yang sangat mulia sehinggakan suatu hari dia ditimpa kesukaran yang amat dahsyat!! Kasihnya terhadap ibu bapanya menyebabkan dia diuji. (review kisah nabi Ibrahim dan anaknya nabi Ismail). Cintailah orang disekiling kamu dan jangan melebihi cinta kau pada Allah!


Walaupun hanya manusia biasa jika Allah mengkehendakinya pasti ia jadi. Apabila dia sudah mendapat seorang calon suami yang berpendidikan tinggi dan mempunyai perkerjaan yang stabil dan latarbelakang keluarga yang kaya. Mulanya agak baik keluarga pihak lelaki melayannya tapi selepas sebulan. Layanannya menjadi berbeza apabila perempuan tersebut di dapati menghidap penyakit kronik. Lebih teruk sekali apabila mak kepada lelaki ini cuba bermacam-macam cara untuk membuat anaknya tidak meneruskan perkahwinan mereka sehinggakan perempuan tersebut membuat keputusan untuk tidak meneruskan perkahwinanya. 
"Ya Allah mereka telah menindas aku dan keluargaku dan membiarkan aku rasa terhina sekali duduk di sisi mereka ya Allah, mereka kikir, mereka sangat zalim dalam mentafsir kehendak-Mu ya Allah. Perkenankanlah doaku agar tidak ada kesenangan datang pada mereka sehingga satu saat mereka mengetahui bahawa segala yang berlaku ke atasku adalah kehendak-Mu. Biarlah mereka menjadi seorang yang papa dan tidak memiliki apa2 lagi sehingga mereka mengetahui bahawa bukan aku yang berhak memilih siapa ibu bapaku. Semuanya ketentuanMu."

Sekiranya perempuan memberi pembalasan sekalipun atas perbuatan zalim mereka tidak salahlah dan perempuan itu tidak dipersalahkan kerana surah ash-syura telah menjelaskan maksudnya dengan terperinci.

[41]Dan sesungguhnya orang yang bertindak membela diri setelah ia dizalimi, maka mereka yang demikian keadaannya, tidak ada sebarang jalan hendak menyalahkan mereka.

[42]Sesungguhnya jalan (untuk menyalahkan) hanyalah terhadap orang-orang yang melakukan kezaliman kepada manusia dan bermaharajalela di muka bumi dengan tiada sebarang alasan yang benar. Mereka itulah orang-orang yang beroleh azab seksa yang tidak berperi sakitnya.


Review daripada story:: 
tafsir Al quran surah Ash syura ayat 39-43 menjelaskan bahawa orang yang menzalimi orang lain itu akan mendapat azab dan seksa yang tidak terperi sakitnya.


[39]Dan juga (lebih baik dan lebih kekal bagi) orang-orang yang apabila ditimpa sesuatu perbuatan secara zalim, mereka hanya bertindak membela diri (sepadan dan tidak melampaui batas).

[40]Dan (jika kamu hendak membalas maka) balasan sesuatu kejahatan ialah kejahatan yang bersamaan dengannya; dalam pada itu sesiapa yang memaafkan (kejahatan orang) dan berbuat baik (kepadanya), maka pahalanya tetap dijamin oleh Allah (dengan diberi balasan yang sebaik-baiknya). Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berlaku zalim.


[43]Dalam pada itu (ingatlah), orang yang bersabar dan memaafkan (kesalahan orang terhadapnya), sesungguhnya yang demikian itu adalah dari perkara-perkara yang dikehendaki diambil berat (melakukannya).



:: entri saya kali ni sensitif sikit setelah berapa lama tak mampu nak mencari idea menulis.....

::p/s jangan jadi orang yang zalim, kerana setiap perbuatan zalim pasti ada sahaja pembalasannya..sekarang Allah bagi cash dah kad kredit lambat sangat bagi kesedaran. ok peace yo!!! xoxo GTG!!


2 comments:

  1. bila baca entry tok terus terfikir bila kali terakhir kmk dizalimi org lain dan kmk menzalimi org lain. hurm~

    ReplyDelete
  2. kmk boh kata gik t...mun bab buli urg nombor satu tapi sik da lah sampey nak nindas urang..so far mungkin kt ada molah silap dalam tutur kata tapi dalam hati sik da lah sampey sejauh ya nk??? bukan bermaskud nak nykit ati urg pun nk?? tp once kt sedar cepat2 mintak maaf...T_T

    tapi realitinya, pa2 jak perbuatan kt boleh nguris ati urg sama ada dr tutur kata atau perbuatan bnda ya dikira menzalimi..

    ReplyDelete

 

effa NEW entry ^_^ Copyright © 2012 Design by Antonia Sundrani Vinte e poucos